Norges Dykkeforbund / Nyheter / 2025 / FOTOGRAFIT om NM i undervannsfoto: – Smak er vanskelig å diskutere
Fjorårets temaklasse hadde tema «undervannsfjes», her er bidraget som tok andreplass. Foto: Ole Christian Meldahl
Fjorårets temaklasse hadde tema «undervannsfjes», her er bidraget som tok andreplass. Foto: Ole Christian Meldahl

FOTOGRAFIT om NM i undervannsfoto: – Smak er vanskelig å diskutere

Fotografit har i en årrekke vært en trofast sponsor under NM i undervannsfoto, og også i år vil Fotografit være en av sponsorene under mesterskapet. Bli bedre kjent med Fotografit-Lars her.

Lars, ansiktet bak Fotografit, håper også å kunne ta turen over fra Danmark for å være tilstede under finalehelgen i september. Noe han har vært tilstede på flere ganger. NDF synes det er stas når sponsorene vil være på plass, møte oss og fotografene, kanskje sette opp en stand for å promotere seg selv og produktene, eller bare være der for å vise ansikt og bygge nettverk.

Fotografit er en kjent nettbutikk fra Danmark som spesialiserer seg på undervannsfotoutstyr, og er et go-to-sted for mange fotoentusiaster når det kommer til nye investeringer.

 

fotografit-logo.png

 

Lars har bakgrunn som reklamefotograf og har dykket siden han var veldig ung. Han har også vært leder for Nordens største dykkermagasin; DYK og ansvarlig for Copenhagen Diveshow. Samtidig er han engasjert i nesten alt som har med dykking å gjøre. Det er på grunn av det store nettverket han har over hele verden at han i dag har en av Europas største spesialbutikker for undervannsfoto. Bare en liten del av varene de selger hver dag blir i Danmark. Resten går ut til Europa, til fordel for dykkere, universiteter, dykkerselskaper, militæret og filmindustrien. De siste årene har Lars også gjort mer ut av å ha tid til å undervise. Noe som alltid har vært viktig for ham – og som særlig mange nordmenn har hatt godt av når han har kommet til Norge og undervist.

– Alle er vinnere

NM i undervannsfoto handler om mye mer enn og bare kåre en norgesmester på slutten av helgen. Finalehelgen er en ypperlig arena for undervannsfotografer å møtes, hente tips og triks fra hverandre, og utveksle kunnskap og erfaringer. Derfor velger Lars i Fotografit å sponse mesterskapet år etter år.

På enkelte områder minner Norgesmesterskapet om et konsept som Lars er veldig glad i, som han omtaler som «shootouts». «Shootouts» kan defineres som en workshop, eller fotosamling, hvor fotoentusiaster samles og gjør sitt beste innen et spesifikt tema. En viktig del av en slik samling er at fotografene skal forsvare og begrunne valgene som er tatt for bildene deres, og man har også en åpen dialog om bildene.

fotografit_lars.jpg

Fotografit-Lars er stor fan av konseptet «shootouts», hvor målet nødvendigvis ikke er å vinne. Foto: FOTOGRAFIT

– Det kan minne om en konkurranse, men uten vinnere. Alle er vinnere, forklarer han.

NM i undervannsfoto har selvfølgelig et større konkurransefokus enn typiske shootouts, men det er noe med det å samle folk med samme interesse som gjør dette mesterskapet veldig fint. Flere av fotografene som deltar vektlegger faktisk den sosiale delen mer enn konkurransefokuset.

– Jeg elsker når folk yter sitt beste og trener seg opp til en konkurranse, det er veldig viktig. Men jeg skulle nok likevel ønske at konkurransen ikke er var en konkurranse, men en shootout! Legger han til.

Fotografit-Lars synes det ofte kan bli feil å skulle bedømme bilder i en konkurranse.

En sponsor med lidenskap for foto – men ikke konkurranser

Fordi Lars er en erfaren undervannsfotograf og har den bakgrunnen han har, har han naturligvis vært både dommer under fotosamlinger og jury i utvalgte konkurransesammenhenger. Men det er ikke alle konkurranser Lars ønsker å ta del i.

–  Jeg synes egentlig ikke at fotografering tilhører en konkurransesport, så jeg bryr meg faktisk ikke om konkurranser. Det å kalle en person bedre enn en annen er helt mot mine prinsipper, da det å velge et bilde fremfor et annet er et spørsmål om følelser, holdning og erfaring, mener han.

Selvfølgelig er noen bilder bedre enn andre, og noen fotografer er rett og slett dyktigere. I en typisk juryeringssituasjon er juryen stort sett enig om de få bildene som skiller seg ut i topp, men at de derfra kan ha ulik mening om nøyaktig plassering.

E - Liga Sirava.JPG

Temaklassen er alltid åpen for tolkning og kreativitet – her ser vi en annen tilnærming til fjoråres tema «undervannsfjes». Foto: Liga Sirava

– Når det står igjen er fåtall bilder i toppen er det kun spørsmål om smak, argumentasjon, integritet og stahet innad i juryen, om hvilket bilde som vinner. Og smak…smak kan være vanskelig å diskutere, forteller Lars.

Oppfordrer fotografer til å stille spørsmål

I løpet av en lang karriere har Lars oppdaget at det er relativt få fotografer som stiller spørsmål.

– Mange tror at bilder skal være på en bestemt måte, sier Lars.

E - Morten Haakonsen.JPG

Morten Sætrang Haakonsen trakk det lengste strået under fjorårets temaklasse – det synes iallefall fjorårets jury. Denne undervannsmuppeten gikk til topps i temaklassen «undervannsfjes». Foto: Morten Sætrang Haakonsen

 

Hvordan fotografen angriper bildene sine avhenger ofte av hvem fotografen er i bunn, og hvem hen blir påvirket av.  Lars ser tydelig forskjell på bildene til en dykker som har blitt hobbyfotograf, kontra profesjonelle fotografer som blir hobbydykkere.

– De har veldig forskjellig innfallsvinkler til fotografiet, og tenker forskjellig omkring hva et godt bilde faktisk er, forteller Lars.

Klasse E2_Ole Christian Meldahl.jpg

I 2023 var temaklassen «du er ikke en fisk», inspirert av paraplyorganisasjonen Flyte sin sommerkampanje samme år. NDF er medlem av Flyte, og støtter opp om deres arbeid med drukningsforebygging. Tema var åpen for tolkning, og dette var en variant som ble levert. 2. plass til dette! Foto: Ole Christian Meldahl

 

– Dykkere kan ofte ha en tendens til å tro at bilder skal være på en bestemt måte, da man i konkurransesammenheng får utdelt et regelverk man må følge for å ta det «korrekte bildet», sier Lars.

I tillegg mener han at det vil det være naturlig for mange dykkere å skulle fotografere dyrelivet på en så strukturert og korrekt måte som mulig, fordi man vil vise frem den marine biologien best mulig. Dette er noen tendenser som Lars ser at påvirker bildene som blir tatt. Profesjonelle fotografer forholder seg ikke like mye til de samme tendensene hvis de hopper ned i undervannsfotoverdenen.

– De har en helt annen type kreativitet og en helt annen tilnærming til fotografering, sier han. De forteller ofte en historie, eller vekker en følelse hos betrakteren. Og ikke alt i et bilde kan forklares. Du må bare være glad i magen uten å kunne forklare hvorfor.

Det er alltid et mål at juryen under NM i undervannsfoto skal bestå av dyktige jurymedlemmer som har ulik kompetanse og bakgrunn, nettopp av denne grunnen. Slik at bildene skal bli bedømt ut fra ulike synsvinkler. I år består juryen av en svært kompetent gjeng som samlet sett vil ha en helhetlig bedømmelse av bildene.

Temaklassen sponses av Fotografit

Fotografit er sponsor for Klasse E, som tradisjonen tro er temaklassen. Temaklassen avsløres ikke før kvelden før finale-helgen sparkes i gang – noe som tvinger finalistene til å tenke kreativt der og da.  

Klasse E1_Kim André Sund.jpg

Dette bildet nådde til topps i 2023 under tema Vdu er ikke en fisk». Foto: Kim André Sund

– Jeg synes det er veldig vanskelig og premiere fotokonkurranser, og aller helst skulle jeg gitt en premie til den som deltar og gjør sitt beste, men ikke blir valgt, sier Lars.

– Men klassene i NM er en praktisk måte dele opp bildene på, for at det skal være mulig å bedømme dem, legger han til.

FOTOGRAFIT sponser gavekort for denne kategorien i år. Temaklassen avsløres på informasjonsmøtet kvelden i forkant av finalen. 

 

Nora Menous Jordbru
Nora Menous Jordbru
Idrettskonsulent

E-post: nora@nif.idrett.no

Ansvarsområder: Konkurranser (undervannsrugby, foto & film, apnea), samordnet rapportering, antidoping

Thea Langkaas
Thea Langkaas
Marked og kommunikasjonskonsulent

E-post: thea.langkaas@nif.idrett.no

Ansvarsområder: Markedsføring og kommunikasjon, nettsider og sosiale medier. 

Årets sponsorer

Fotografit.png

Frivannsliv.png

Flere sponsorer legges til fortløpende. 

 

Nippon gases Hold norge rent Nordic Choice Hotels Sparebankstiftelsen DNB MARFO Handelens Miljøfond