UVF-Film jury
Tove Petterson
Hva er din erfaring med undervannsfilm?
Med over 30 internasjonale film- og TV-produksjoner på merittlisten, har Tove opparbeidet seg bred erfaring innen undervannsdokumentarer, både som kameraoperatør og medvirkende. Toves karriere inkluderer også roller som undervannsspesialist i Antarktis og Arktis, hvor hun har delt sine naturhistoriske opptak fra undervannsverdenen med et bredt publikum.Toves lidenskap for utforskning, kreativitet og bevaring av havmiljøet motiverer henne til å hjelpe dykkere verden over med å forbedre sine ferdigheter innen undervanns fotografi og videografi.
Hvorfor ønsket du å være jurymedlem under NM i undervannsfilm?
Jeg sa ja til å være jurymedlem fordi det gir meg mer enn bare glede. Konkurransen er viktig for å dele historier om livet under overflaten og jeg tror det er avgjørende at vi gir stemme til det som ofte blir oversett. Takk for muligheten til å kunne bidra, så vi sammen kan fremme bevissthet og engasjement for å beskytte havet.
Hva kommer du til å vektlegge under juryeringen?
Den visuelle kvaliteten er viktig for en god opplevelse. Stødighet som skaper flyt, lyssetting som forbedrer bilde og ikke forstyrrer. Blir seerne tatt med på en underholdende og/eller informativ reise?
Amund Lie
Hva er din erfaring med undervannsfilm?
Jeg har jobbet med filmopptak under vann til spillefilm, reklame, dokumentar og tv-serier siden 2005, med RED 4K kamera fra 2008 og frem til i dag. Har flere ulike typer undervannshus til RED, Canon, Arri, Sony m.fl. For tiden jobber jeg med en egen dokumentarfilm om livet under vann på Hustadvika, samt filming av hval i Nord-Norge gjennom vinteren. Innimellom er det kortere oppdrag for ulike film- og tv-produsenter.
Hvorfor ønsket du å være jurymedlem under NM i undervannsfilm?
Jeg synes det er interessant å følge med på den teknologiske utviklingen som nå muliggjør opptak av høy kvalitet under vann, selv med et moderat budsjett. Men fortsatt er det litt å lære når det gjelder lyssetting og valg av optikk som kan gjøre filmene bedre. Det å lage undervannsfilm krever at man mestrer mange ulike teknikker, både som dykker, fotograf og redigerer. Det stillsfotografen kan treffe blink med eksponering og fokus på 1/10.000 sekund, må filmfotografen kunne kontrollere lys, fokus og holde seg stabil i vannet i mange minutter - en krevende øvelse. Jeg håper å kunne bidra med innspill som gir flere lyst til å lage film om livet under vann i Norge.
Hva kommer du til å vektlegge under juryeringen?
Å beherske teknikken er et hinder man alltid må komme over først, men flotte opptak står seg ikke alene uten en god historie. Jeg vil se etter filmer der man har funnet fram til en spesiell skapning eller hendelse som formidles på en litt uvanlig måte, f.eks i nærmiljøet. Gjerne en positiv historie - selv om naturen under vann er truet på mange måter tror jeg det er viktig å formidle at det også finnes mange lyspunkter. Kunnskap om en art bidrar jo på en effektiv måte til bedre bevaring.
Tobias Dahlin
Hva er din erfaring med undervannsfilm?
Jag är skolad som stillbildsfotograf under vattnet men har på senare år fokuserat på undervattensfilm. Det började med att jag blev tillfrågad om jag ville filma för den svenska natardokumentär-trilogin ”Fiskarnas rike”. Just nu rullar min film Västerhavets hemligheter – om undervattensvärlden på den svenska västkusten - på biografer i Sverige. I december visas filmen på SVT (Sveriges television). Sedan augusti är jag anställd på Deep Sea Productions som också driver Deep Sea Reporter (www.deepseareporter.se) en webbsite som gör filmreportage om nyheter kring havet och miljön.
Hvorfor ønsket du å være jurymedlem under NM i undervannsfilm?
Då jag själv brinner för att visa upp och berätta om den fantastiska undervattensvärlden är det smickrande att bli tillfrågad om att bedöma mina norska systrars och bröders filmberättelser.
Hva kommer du til å vektlegge under juryeringen?
Fotot är det primära och det som faktiskt avgör om en film berör på djupet. Komposition, teknik och teknisk kvalité är parametrar som kommer beaktas. Men också själva innehållet, det som skulle kunna beskrivas som ”wow-faktorer”. Utöver själva fotot är naturligtvis kvalitén på berättandet, manuset inklusive budskapet och postproduktionen väsentlig för helhetsintrycket.
Kjetil C Astrup
Kjetil C. Astrup jobber profesjonelt som filmfotograf med spesialitet i vannet og driver Cinemarine som leverer utstyr, mannskap og tjenester til film- og TV-industrien for vann-relaterte produksjoner.
Han har mange store filmer og navn i porteføljen, og har blant annet deltatt i produksjonene No Time to Die (James Bond), Harry Hole for Netflix, Beforeigners for HBO, Turkish Airlines på Superbowl, Oscar-nominerte The Cave, Twin for NRK, Frozen Planet II og Wild Scandinavia for BBC, Human Playground for Netflix, Nordsjøen, Snømannen m.f.
Han har også vært juryleder siden starten av NM i UV-film. Forøvrig er han ambassadør for Frivannsliv, Halite og Ultralight Camera Solutions.