NM i undervannsfoto går av stabelen den første helgen i september. Som den eneste konkurransen i regi av Norges Dykkeforbund med fysiske premier, er det åpenbart at sponsorer er en nødvendighet. Sponsorer er derimot ikke noe vi kan ta for gitt, og vi setter hvert år enormt stor pris på de aktørene som sponser mesterskapet med fine premier. Også i år.
Hva verdsetter du mest i sjøen?
- Det blir nesten litt cheesy å si, men jeg vil nok si freden mellom individer. Nå foregår det ganske mye på land for tiden, både i Kina og i Ukraina blant annet. Menneskeheten er rett og slett ganske ond, mens under vann svømmer du rundt og blir akseptert for den du er, sier han.
Et godt formulert ordtak, som faller veldig naturlig, ut av munnen til butikksjefen hos den første sponsoren vi ønsker å presentere i forkant av NM i foto.
Nemlig Fue.
Butikken til Fue ligger godt plassert i Pilestredet 75C, rett ved Bislett Stadion i Oslo. Foto: Fue.no
- Veien er veldig kort hit
Den eneste dykkebutikken i Oslo kommune per i dag, ligger godt plassert et steinkast fra Bislett Stadion. En fordel med tanke på at de fleste er innom Oslo på et eller annet tidspunkt, forteller butikksjef Mikkel Stokke. Fue har hatt nettbutikk siden 2004 og fysisk butikk siden 2006.
– De fleste i Norge er innom Oslo på et eller annet tidspunkt. Vi har veldig mange som bor rundt i landet og som skal på ferie eller besøke noen i Oslo i ny i ne. Som skal på en konsert for den saks skyld. Og da er veien veldig kort hit, sier Mikkel Stokke om den sentrale beliggenheten.
Fue har en god plassering, og vinner på tilgjengelighet. Kombinert med et stort varelager og høy kompetanse på ansatte – leverer Fue mye service på utstyr, samt stor flaskebank med luft, nitrox og trimix. Butikkens største styrke er derimot helt noe annet skal man tro butikksjefen.
– Vi er aktive dykkere alle sammen, og det har nok vært vår styrke i alle år. Vi er synlige ved å være ute, prøve nytt utstyr og gjør mye kul dykking, forteller han.
I Butikken i Pilestredet leverer Fue mye service på utstyr, samt en stor flaskebank med luft, nitrox og trimix. Foto: Fue
Sponser markedsføring for dykkesporten
Fue har vært en trofast sponsor under NM i foto i flere år. Det er derfor interessant å høre om det ligger en spesiell grunn bak sponsingen.
Hva motiverer dere til å sponse NM i foto år etter år?
– Først og fremst så er alle fotografene med på å markedsføre en helt fantastisk sport og aktivitet, sier Stokke uten å nøle.
Det er tydelig at vi er i snakk med en engasjert fyr som brenner og lever av en sport han elsker.
– Det er lett å sitte ovenfor venner og bekjente eller nye man møter, og si at man driver med dykking. Si at det er kjempegøy og skryte over alle fargene man ser, sier Stokke før han fortsetter.
– Uten å ha noe konkret å vise til, ender man ofte opp med et monotont «oi så kult» til svar. Viser man bilder så gir det en veldig mye større wow-faktor – «kan det se sånn ut i Norge?», liksom, sier han engasjert.
Butikksjefen er derfor veldig bevisst på den viktige rollen som undervannsfotografene har.
– Jeg vil si at de er veldig gode ambassadører for sporten vår ute i dykkenorge, konkluderer han.
Butikksjef Mikkel Stokke synes deltakerne i NM i foto er gode ambassadører for dykkesporten. Foto: Henrik Formoe
Original tilstedeværelse under NM
For flere aktører har det vært vanlig å stille med stand under NM i foto. Dette er flott for både aktøren selv, arrangørklubb og Dykkeforbundet forøvrig. Forbundet ser på det som en fin måte å verdsette sponsorer på, samt fin promotering for dykkeporten generelt, når sponsorer ønsker være til stede under mesterskapet. Fue velger derimot å vise tilstedeværelse på annen måte.
– Vi synes kanskje det er morsommere å være med på leken enn å stille med stand, sier Stokke muntert.
Butikksjefen har selv vært deltaker ved flere anledninger – også i år har han kvalifisert seg.
– Det er alltid gøy å dra på tur, dykke og møte andre likesinnede. Samle et nerdete miljø og se hvordan andre jobber med kameraet sitt, sier han.
Som en av årets sponsorer har ikke Fue større forventninger enn at man skal ha det gøy, utfordre hverandre og ta mange bilder.
– Og fair play selvfølgelig. I tillegg forventer man jo at alle har utstyr i orden. Siden vi server utstyr så er det kjipt om folk ikke server utstyret sitt og blir stoppet i konkurransen på grunn av det, legger Stokke til.
Dette er et av bildene som gjorde at Mikkel Stokke kvalifiserte seg til NM i foto i år. Foto: Mikkel Stokke
Årets premie
I fjor slo Fue.no på stortromma, og sponset med tørrdrakter til sammenlagtvinnerne. Både til fotograf og modell. Det var premier av høy verdi, og av et nytt kaliber som forbundet aldri har opplevd maken til. Fjorårets sammenlagtpremie skapte altså stor jubel og oppmerksomhet, men slo sponsoren litt for hardt på stortromma mon tro?
Butikksjefen tenker tilbake på fjorårets premie, og innrømmer at årets premier blir noe nedskalert.
– Det blir nok noen lykter til første og andreplassen, også får vi se hva vi gjør med tredjeplassen. I fjor stilte vi jo med tørrdrakter til førsteplassen sammenlagt, og det svidde jo litt i pengeboka kan du si, innrømmer han.
Fue toner premiene ned til et folkelig nivå, men ligger likevel i toppsjiktet av premiene under årets mesterskap.
Det er foreløpig ikke avklart hvilke sponsorer som sponser hvilken klasse.
Noen av fjesene man gjerne møter når man kommer innom Fue er f.v. Tine Kinn Kvamme, Christian Kulmus og Mikkel Stokke. Foto: Fue
Ønsker økt synlighet ovenfor sportsdykking
På grunn av den høye kompetansen hos Fue, er det mange i dykkenorge som forbinder butikken med avansert og teknisk dykking. Og det med god grunn. Butikken promoterer kurs tilknyttet Global Underwater Explorers (GUE), men for butikksjefen er det vel så viktig å være synlig ovenfor nye dykkere og den hverdagslige sportsdykkeren.
– Det er noe vi ønsker å bli bedre på. Økt synlighet mot sportsdykking, forteller butikksjefen håpefullt.
– Det er veldig mange som tror at vi er veldig avanserte og tekniske, og at man må være grottedykker for å komme til oss. Det er veldig feil, konstaterer Stokke.
Som butikk er Fue der de ønsker være, men imaget om at de er en butikk kun for avansert og teknisk dykking, er noe de håper å kunne komme litt vekk fra i tiden fremover.
– Vi er like gode på sportsdykking som mer avansert dykking. Stor andel av dykkingen vi selv gjør er faktisk med nitrox til maks 30m. Det er ikke bare teknisk dykking og dyre ting vi har. Jevnt over ligger vi relativt lavt, men vi har jo også en del dyrere produkter som vi mener reflekterer kvalitet, sier han.
Økt synlighet mot sportsdykking i tiden fremover altså?
– Det er tanken og håpet, bekrefter Stokke.
Norges Dykkeforbund vil takke Fue som stiller som sponsor under NM i foto 2022. Tusen takk for støtten!