Norges Dykkeforbund / Nyheter / 2022 / NM-sponsor: Frivannsliv avslører ny lansering
Simen Wilberg i Frivannsliv er selv en ivrig fridykker og en lidenskapelig undervannsjeger. Foto: Aleksander Nordahl
Simen Wilberg i Frivannsliv er selv en ivrig fridykker og en lidenskapelig undervannsjeger. Foto: Aleksander Nordahl

NM-sponsor: Frivannsliv avslører ny lansering

Frivannsliv sponset NM i undervannsfoto 2022, en selvfølge ifølge Simen Wilberg selv. Vi tok en prat med Wilberg rett før NM-helgen, og fikk vite grunnen bak sponsingen. Frivannsliv avslørte samtidig en ny lansering – få med deg avsløringen her!

– Når du sponser noe som NM i undervannsfoto, så sponser du mennesker som er opptatt av å formidle og vise alt det fantastiske som er under havoverflaten. Får du egentlig tak i bedre ambassadører som er bedre å spille på enn det?

Det har gründer og COO i Frivannsliv, Simen Wilberg vanskeligheter med å tro.

– Her får du mennesker som dedikerer all sin fritid, jobbtid og penger, på å vise andre alt det fine du kan se under vann. For oss er det en selvfølge å være med å støtte de menneskene, sier Wilberg.

49388668968_63a486b2f3_k.jpg

Simen Wilberg er COO hos Frivannsliv. Han tror ikke man får bedre ambassadører enn undervannsfotografene. Foto: Frivannsliv

Et ønske Frivannsliv har er at folk skal se, bry seg, vite om og bli begeistret over det som er under vann.

– Du bryr deg egentlig ikke så veldig mye om hva som skjer under havoverflaten før du ser det selv, slår Wilberg fast.

Håpte på nye navn på vinnerlistene

Vi tok en prat med Frivannsliv før NM-helgen, som én av seks aktører som sponset årets mesterskap. Personlig håpte Wilberg på å se nye fjes på vinnerlistene. 

– Jeg heier alltid litt på underdogene, sa Wilberg.

– Det er veldig kjekt om det kommer nye til, som ser og gjør ting på nye måter som er med på å utvikle miljøet. Det blir jo ikke fornyelse hvis ikke, la han til.

Hva sier Wilberg nå, etter at debutanten Ole Christian Meldahl stakk av med gullet? 

– Det er jo fantastisk, det gikk troll i ord! Gratulerer til den ferske norgesmesteren fra oss i Frivannsliv, sa Wilberg kort tid etter at vinneren ble kåret.

D_Ole Christian Meldahl_low.jpg

Vinnerbilde i klasse D – Fisk. Et av bildene som resulterte i at Ole Christian Meldahl stakk av med gullet under årets NM. Foto:Ole Christian Meldahl

– Fridykking skal være en folkelig arena

Frivannsliv startet som et prosjekt på sidelinjen i 2009, med fullt fokus på undervannsjakt. De var da to produktutviklere som jobbet med Frivannsliv-prosjektet ved siden av annen jobb. Nå har sjappa åtte fulltidsansatte, med blant annet produktutviklere, designere og forretningsutviklere. De jobber alle mot ett og samme mål; 

«Å gjøre havet tilgjengelig for alle».

Det er arbeidsvisjonen til Frivannsliv.

– Fridykking skal være en folkelig arena der folk kan kose seg i naturen. Om så det er fridykking, snorkling, familie eller undervannsjakt, forteller gründer og COO Simen Wilberg.

En sjappe i konstant utvikling

Det som startet som en spesialist på undervannsjakt, har utviklet seg til å bli en butikk med så mye mer. Etter hvert som årene har gått har både fridykking, snorkling og familiefokuset blitt like viktig som undervannsjakt.

For tre år siden ble det også opprettet en egen avdeling for sportsdykking, hvor det jobbes målrettet mot sportsdykkere i de lokale klubbene i Bergen. Samt mot det lokale brannvesenet, redningstjenestene og de ulike offshoreselskapene som driver opplæring i Nordsjøen – med fokus på yrkesdykking og sikkerhet. 

– Det er en helt ny gren innenfor Frivannsliv, og det har vært en spennende tilvekst for oss. Den kalles bare Dykkeavdelingen, sier Wilberg.  

Frivannsliv dykking 2.jpg

Det er dykkeavdelingen til Frivannsliv som gikk inn som sponsor under NM i undervannsfoto 2022. Her ser vi Vegard Sandvik, som er avdelingsansvarlig for service og vedlikehold. Foto: Frivannsliv

Det er Dykkeavdelingen som har gått inn som sponsor under NM i undervannsfoto 2022.

– Det er den avdelingen som gjerne har best kompetanse på undervannsrigger, kameralys og foto. De som jobber der, er jo ivrige undervannsfotografer selv, skyter han inn.

I år stilte Frivannsliv med lykter til sammenlagtvinneren. Videolykten Orcatorch D950V til fotograf, og lykten Orcatorch D511 til assistent.

Skjermbilde 2022-09-14 kl. 10.16.21.png

En Orcatorch D950V videolykt var premien til sammenlagtvinner-fotografen. Assistenten fikk en Orcatorch D511.  Foto:Frivannsliv 

Familie i fokus – produkter fra bunn

Frivannsliv er en butikk i stadig utvikling, og legger seg aldri på stedet hvil. Fremover vil de jobbe for å gjøre dykkesporten enda mer familievennlig.

– De siste fem-seks årene har vi lagt et veldig stort fokus på det med familie. At familien skal kunne være i sjøen. At man som familie skal kunne gå ut sammen. Det vil fortsette å være en bærebjelke for oss i årene som kommer, forteller Wilberg.

Frivannsliv sine produkter er utviklet helt fra bunnen av, med eget design og egne produksjoner hos fem fabrikker rundt omkring i verden. In-house i Bergen blir alt av produktdesign og materialkvaliteter utviklet av dyktige og kompetente ansatte.

– Vi har utviklet veldig godt utstyr tilpasset norske forhold, og det tror vi er nøkkelen til at vi har lyktes så godt i Norge til nå, innrømmer Wilberg.

– Frivannsliv er ikke bare sportsutstyr med et klistremerke på. Det er utstyr som vi har lagt masse tid og ressurser ned i å utvikle, for at det skal fungere under norske forhold, forklarer han.

49389142751_2f321a9fd8_c.jpg

Therese Trefall er ansvarlig for det som har med grafisk design, marked og innkjøp hos Frivannsliv. Foto: Frivannsliv

Wilberg er selv produktutvikler i bunn, men har gjennom årenes løp fått en mer administrativ og operasjonell rolle som COO, og sørger for at Frivannsliv holder seg på rett kurs.

Han mener at det er behov for utstyr som er skreddersydd for norske dykkere i norske forhold.

– Hvis man ser på de vanlige fridykkingsprodusentene, så lager de utstyr i Spania og Italia. Der er det selvfølgelig helt andre forhold, og kroppsfasongen til spanjoler og italienere er jo også helt annerledes enn vår. Hvis du ser på nordmenn, hvor høyreiste vi er. Vi har jo hals, og det har de jo ikke nede i Sør-Europa for eksempel, illustrerer Wilberg.

– Vi trenger faktisk utstyr som er skreddersydd for nordmenn – og kvinner, for å kunne ha dykking som en helårshobby i Norge, konkluderer han.

På tross av at Frivannsliv har kommet en lang vei i utviklingen av utstyr, med blant annet den populære Evo-serien, er det fremdeles en lang vei å gå mener Wilberg.

– Det trengs fortsatt å gjøre en god jobb på utvikling at utstyr til kvinner og familie, legger han til.

Avsløring: Ny lansering nært forestående

Strategien til Frivannsliv når det gjelder produktutvikling er å videreutvikle produkter som allerede er veldig populære og gode. Det ser man på Evo-serien deres, med Evo 1, 2 og 3 som er unisex-modeller. Der har det kommet nye produkter i serien, etter hvert som ny teknologi og materialer har blitt tilgjengelig for å forbedre det.

– Vi kaster ikke et godt produkt ut av vinduet for så å lage noe nytt, sier Wilberg.

Nå ser det ut til at ny teknologi og materiale har kommet på sin plass. Utviklingen av utstyr tilpasset damer setter fart, og Wilberg avslører at en ny lansering er rett rundt hjørnet.

Aleksander Nordahl-1.jpg

Wilberg grunnla Frivannsliv først og fremst på grunnlag av sin lidenskap for undervannsjakt. Nå har butikken utviklet seg til å omfavne så mye mer enn det. Foto: Aleksander Nordahl

– Vi gleder oss spesielt mye til å lansere en helt ny fridykker-damedrakt nå i høst, forteller en veldig fornøyd Wilberg.

Wilberg avslørte lanseringen under intervjuet med NDF før helgen, og forbundet er dermed de første som setter lanseringen på trykk.

– Evo Woman heter den, og lanseringen er nært forestående, avslører Wilberg.

Hva er spesielt med Evo Woman?

– Det som skiller en dame-drakt fra en herre- eller unisex-drakt er jo at den er tilpasset en kvinnelig kroppsfasong. Evo Woman er en damedrakt som skal være naturlig proporsjonert, ikke modellproporsjonert, hvis det er lov å si det på den måten, forklarer Wilberg.

– I tillegg fortsetter den å være veldig elastisk i likhet med de andre Evo-draktene, men også varm nok til å bli brukt året rundt i Norge. Det er i korte trekk det som skiller damedrakten fra de andre draktene våre, avslutter han.

Her kan altså en ny damedrakt bli tilgjengelig når du minst venter det. Et godt satsningsområde fra Frivannsliv! En drakt spesielt tilpasset damer bidrar til Frivannslivs egen visjon, som er «å gjøre havet tilgjengelig for alle», samt vår egen visjon som er «alltid gode opplevelser under vann».

Følg @norgesdykkeforbund på Instagram, og få med deg Frivannsliv sin «insta-takeover» om ikke lenge. Da vil du få litt info om premiene som Frivannsliv sponset med under NM  – og kanskje får vi en sneakpeak på den nye Evo Woman også?

Norges Dykkeforbund ønsker rette en stor takk til Frivannsliv for at de stilte som sponsor under NM i undervannsfoto 2022. Lykke til med lanseringen av Evo Woman!

 

 

 

 

Disse sponset NM i foto 2022:

Fue sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for! Fue.no er «ved siden av å være en fullservice lokal dykkebutikk for dykkere i Oslo, den største norske dykkebutikken for nettsalg av dykkerutstyr»

Foto.no sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for! Foto.no er en fotobutikk i Oslo sentrum med lang erfaring og ekspertise innen foto og video. «Vi liker å si at vi er et selskap drevet av lidenskap – vi brenner rett og slett for foto og video».

Frivannsliv sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for!  Frivannsliv er «norges største leverandør av kvalitetsutstyr til fridykking, snorkling og undervannsjakt. Butikken og hovedlageret vårt ligger på Frekhaug, 30 minutter nord for Bergen» 

Fotografit sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for! Fotografit holder til i Danmark, og har «Skandinavias største utvalg av undervannskameraer og lys». 

Safenor sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for! Safenor AS er et norskeid selskap og er leverandør av utstyr og tjenester til dykking, brannvesen, forsvaret, olje og gassindustrien og generell industri. De har kontor og lager i Horten. 

Ursuit sponser NM i foto 2022, og det er vi veldig takknemlig for! Ursuit er et finsk selskap som ble etablert i 1964, De er grossist for dykkebutikker i store deler av verden, deriblant flere norske dykkebutikker. 

Kontakt oss!

Lurer du på noe? Ta kontakt med den ansvarlige for dette temaet i administrasjonen så hjelper vi deg!

Thea Langkaas
Thea Langkaas
Marked og kommunikasjonskonsulent

E-post: thea.langkaas@nif.idrett.no

Ansvarsområder: Markedsføring og kommunikasjon, nettsider og sosiale medier. 

Nippon gases Antidoping Norge Hold norge rent Miljødirektoratet Nordic Choice Hotels Sparebankstiftelsen DNB